Przebudowa linii kolejowej na trasie Olsztyn – Działdowo rozpoczęła się 22 stycznia 2018 roku. W wyniku prac modernizacyjnych poprawi się komfort podróżowania koleją, a czas podróży z Olsztyna do Warszawy najszybszym pociągiem skróci się o kwadrans. Podróżni muszą jednak uzbroić się w cierpliwość i liczyć się z utrudnieniami. Na efekty inwestycji trzeba będzie poczekać do końca 2019 roku.
Przebudowa linii kolejowej na trasie Olsztyn – Działdowo została podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap inwestycji to modernizacja linii kolejowej na odcinku Olsztyn – Olsztynek. 22 stycznia br. wprowadzono zastępczą komunikację autobusową na trasie Olsztyn – Olsztynek na linii do Działdowa. Ze względu na jednotorowy charakter linii, konieczne było wstrzymanie ruchu pociągów na czas prac. Pasażerowie na trasie Olsztyn – Olsztynek korzystają teraz z zastępczej komunikacji autobusowej. Aby kontynuować podróż do Działdowa, na stacji w Olsztynku trzeba przesiąść się na pociąg Przewozów Regionalnych. Pociągi PKP Intercity relacji Olsztyn – Warszawa od 22 stycznia do sierpnia 2019 r. będą jeździły objazdem przez Ostródę i Iławę. W drugim etapie, który ma rozpocząć się w czerwcu 2018 r., przebudowa linii kolejowej przeniesie się na odcinek Olsztynek – Działdowo. Na trasie kursować będą autobusy komunikacji zastępczej, natomiast na odcinku z Olsztynka do Olsztyna – pociągi Przewozów Regionalnych.
Przebudowa prawie 83 km odcinka linii Działdowo – Olsztyn to krótsze podróże w regionie i o kwadrans krótsza podróż z Olsztyna do Warszawy. Efektem inwestycji będą także dwa nowoczesne przystanki w Olsztynie i poprawa komfortu obsługi na wszystkich stacjach i przystankach. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe przebuduje w sumie 13 peronów m.in. na stacjach i przystankach: Waplewo, Nidzica, Olsztynek, Gągławki. W Olsztynie powstaną dwa nowe przystanki – Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście. Nowe stacje w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki i miasteczka studenckiego Kortowo mają zwiększyć dostępność kolei nie tylko dla mieszkańców Olsztyna, ale także studentów i turystów odwiedzających Warmię i Mazury.
Stacje i przystanki zyskają nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, stojaki na rowery i funkcjonalne oświetlenie. Zostaną ponadto dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nowe, wyższe perony zapewnią wygodniejsze wsiadanie do pociągów. Projekt przewiduje modernizację torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także przebudowę mostów i wiaduktów kolejowych. W rezultacie pociągi na trasie Działdowo – Olsztyn będą mogły kursować z prędkością 120 km/h, co skróci podróż o ok. 16 minut i tym samym o kwadrans skróci się podróż z Olsztyna do Warszawy.
Przebudowa linii kolejowej Olsztyn – Działdowo to projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jego wartość wynosi 260 mln złotych. Dofinansowanie z Unii Europejskiej stanowi 85{e3a534da02f8c851c5eca2e415f9eb451318094fd4acfd6227f4e4e4529937aa} wartości projektu. Wykonawcą projektu jest Torpol.
Źródła: pkpsa.pl, rynek-kolejowy.pl